COMMERCE

COMMUNITY

CONTENT

Vroeger was het simpel. Je had radio en televisie, kranten en tijdschriften. En daarna ook internet. Nu ook Facebook, apps en iPhones… De media- en entertainmentwereld is op korte tijd grondig door elkaar geschud. Je bent er het levende bewijs van: je kijkt naar films op je computer, luistert naar muziek via Deezer en Spotify, deelt nieuws en beelden op sociale media. Alles is met elkaar verbonden en iedereen maakt er deel van uit.

Achter deze boeiende en ontspannende wereld schuilt echter ook een keiharde business. Uitzendrechten verwerven, een zo groot mogelijk publiek bereiken, adverteerders overtuigen, contracten afsluiten …

In de opleiding Media en Entertainment Business leer je daarom de media- en entertainmentsector vanuit commercieel standpunt begrijpen. Je leert met andere woorden hoe je met media maken en met entertainment geld kan verdienen. En de beste manier om dat te leren begrijpen, is het ook te doen: zelf een mediaproduct ontwikkelen en er een publiek voor zoeken. Daarom is de opleiding MEB opgebouwd uit drie grote pijlers: commerce, content en community. In het innovatielab komen deze pijlers allemaal samen.

COMMERCE


Business Fundamentals

In dit opleidingsonderdeel focussen we op de veranderende wereld, waarin bestaande businessmodellen onder druk komen te staan. Via de inzet van het Canvas Business Model krijgen we inzicht in bestaande business modellen en stellen we ze in vraag. We focussen op de onderliggende concepten van de financiële onderdelen van het Business Model Canvas: Cost structure en Revenue Streams.

Marketing en mediamarketing

In dit opleidingsonderdeel focussen we op de werking van marketing en business in de mediasector. Studenten achterhalen via onderzoek wat mensen motiveert om een Media & Entertainment product of dienst af te nemen. Ze voeren marktonderzoek uit om de richting voor een innovatief idee te bepalen. Zij vertalen dit naar mediaconcepten en diensten die een meerwaarde hebben en voldoen aan de wensen van de klant (B2B & B2C). De student maakt een analyse van de verschillende betrokken partijen en de concurrenten. Hoe komt de doelgroep tot een koopbeslissing, hoe analyseer je kansen in de markt, hoe stel je een marketingmix samen en welke marketingactiviteiten kan je ondernemen? Hoe identificeer je je doelgroep? Met welk product kom je tegemoet aan de wensen van de klant? Hoe krijg je je product bij de klant? Hoe bepaal je de prijs? Hoe ga je communiceren met je doelgroep en welke middelen zet je daarvoor in?

Project- en Innovatiemanagement

Mediaprojecten ontwikkelen is een complex en een dynamisch proces. Het vraagt nauwgezette voorbereiding om van een idee tot een full media format te komen. We werken volgens ‘agile’ principes waarin draagvlak en gedragsveranderingen een essentiële rol spelen. We opteren voor SCRUM als projectmanagementmethode. Daarnaast hebben we ook expliciet aandacht voor de integratie van trends in mediaprojecten als motor voor innovatie.

Excel

Je ontdekt het doel en nut van rekenbladen, en start met MS-Excel. Je leert werkbladen bewerken en opmaken en leert werken met basisfuncties mbt formules, celadressering, grafieken, lijsten en databanken.

COMMUNITY


Consumentenpsychologie

Je inleven in de doelgroepen, onderzoeken en begrijpen hoe groepen van mensen omgaan met en reageren op media en entertainment en daar als professional op inspelen. We krijgen inzicht in het gedrag van potentiële klanten.

Communicatievaardigheden

Schriftelijke communicatie
Mondelinge communicatie

De crossmediale sector vraagt in grote mate om communicatief sterke profielen. Zowel schriftelijk als mondeling is het essentieel dat je je enthousiast en met kennis van zaken weet uit te drukken.Je leert geschikte overtuigings- en stijltechnieken gebruiken die aangepast zijn aan het gekozen medium.

Media-ontwikkelingen

Mediatrends
Evoluties in de mediasector

Hier krijg je inzicht in en doe je onderzoek naar de snel evoluerende mediasector, de veranderende value chain, de vervaging tussen de rollen van de verschillende spelers in de mediasector en de gevolgen hiervan voor het ontwikkelen van een relevant businessmodel en mediaconcepten en -formats.

Communicatievaardigheden

Engelse Communicatie

De taal bij uitstek van de mediasector is het Engels. We leren jou dan ook vlot pitchen in het Engels.

CONTENT


Creatieve mediaconcepten

De student leert een creatief en transmediaal concept te ontwikkelen en te visualiseren. En hij is in staat om de uitwerking ervan mee op te volgen en te verzorgen, via ‘co-creation’ en ‘co-production’.

Mediavaardigheden video

In dit opleidingsonderdeel focussen we op de technische basisvaardigheden van video die vereist zijn om een product transmediaal te realiseren. De student krijgt inzicht in de productieprocessen van zulke producties. Hij leert de valkuilen en de grenzen ervan kennen. Met dit nieuw inzicht kan hij betere keuzes maken als hij later zelf producten gaat ontwikkelen. Hij kan doelgericht communiceren met andere professionals die hem bijstaan in de realisatiefases van een transmediale productie.

Mediavaardigheden web

Hier ontdek je de anatomie van websites, sociale media en apps . Je leert er mockups opzetten en creëert je eigen website.

Creatieve copywriting

Content is king. Het is één van de manieren om de aandacht van je doelpubliek kwalitatief vast te houden. In dit vak brengen we studenten in contact met allerlei tekstformats: een nieuwsbericht, een advertentie, een scenario, verhaaltechnieken, blog, etc. Storytelling staat centraal. De nadruk ligt hierbij op de creatie van kwalitatief hoogstaande teksten, zowel commercieel als niet-commercieel, fictie als non-fictie.

Mediavaardigheden Beeld en beeldbewerking

Hier leer je de basistechnieken van beeldtaal (compositie, kleur, lijnen, portret, …), de basistechniek van fotografie (diafragma/sluitertijd/iso/brandpuntsafstand) en leer je de basis van Photoshop kennen.

Mediavaardigheden Print

Hier leer je een printmedium opmaken in een bestaand sjabloon en krijg je de basis van Indesign.

INNOVATIELAB


In het eerste programmajaar gaan we dadelijk ook van start met projecten in het innovatielab. Daar worden Content, Community en Commerce geïntegreerd uitgewerkt naar concepten voor onze mediapartners.

In het innovatielab ga je aan de slag met concrete bedrijfscasussen. De focus ligt op het proces van concept naar product. Verder komen field trips, peer-to-peer sessies en inspiratiesessies aan bod. Zowel ondernemingszin, creativiteit als teamspirit  worden hier maximaal aangesproken.